Klantwaardering 8.8 (104 reviews), VKT B.V. De Dam 17, 3111 BC Schiedam 010-2680010

Tips voor een gezonde werkhouding

Tips voor een gezonde werkhouding

Gemiddeld zit de Nederlandse werknemer 4 tot 6 uur per dag achter zijn bureau. Overbelasting door een verkeerde werkhouding kom dan ook regelmatig voor. Hoe vaker en langer er in de verkeerde werkhouding wordt gewerkt, hoe groter de kans is op diverse klachten.

Daarom geven wij u enkele tips en oefeningen voor een gezonde werkhouding. Hier kunt u namelijk gemakkelijk zelf aan werken. Doe af en toe één van deze oefeningen en u werkt automatisch aan een gezonde werkhouding.

Bekijk ook de video hiernaast om te zien waarom de functies op een bureaustoel zo belangrijk zijn. Na het zien van deze video weet u precies hoe u uw stoel het best kan instellen voor een gezonde werkhouding.

Hoe stel ik mijn stoel goed in?

Gezonde werkhouding: Oefening 1timeforSports 150x150 - Tips voor een gezonde werkhouding

Start met uw voeten plat op de vloer. Zit rechtop achter uw bureau. Houdt uw buikspieren gespannen. Vervolgens strekt u één been op totdat deze gelijk is aan uw heup. Houd dit voor 10 seconden vast. Laat uw been weer langzaam zakken. Doe deze oefening voor beide benen 15 keer.

Gezonde werkhouding: Oefening 2

Strek uw benen recht voorruit. Kruis het ene been vervolgens over het andere been. Nu  heft u uw benen van de vloer. Druk uw bovenste been naar beneden en geef weerstand met uw onderste been. Ga met deze oefening door totdat uw spieren vermoeid zijn. Herhaal vervolgens deze oefening met de benen andersom.

Gezonde werkhouding: Oefening 3

Zit op uw bureaustoel met uw voeten plat op de grond. Hef nu afwisselend de hiel en de tip van uw voet van de grond. Houd elke positie 5 a 10 seconden aan. Herhaal deze beweging 5 keer. Deze oefening zorgt voor een betere bloeddoorstroming in uw benen wat belangrijk is voor uw spieren en dus voor een gezonde werkhouding.

Gezonde werkhouding: Oefening 4

Span uw bilspieren gedurende 5 à 10 seconden aan terwijl u aan uw bureau zit. Probeer deze oefeningen 3 keer per dag te doen: één keer ’s morgens, één kaar na uw middagpauze en één keer eind van de middag.

Gezonde werkhouding: Oefening 4

Adem diep in en adem zoveel mogelijk lucht uit via uw buikspieren door uw buik zo bol mogelijk te maken. Probeer vervolgens deze houding 10 seconden aan te houden. Deze oefening helpt u om een platte buik te krijgen én u werkt aan een gezonde werkhouding!

Wilt u meer weten over gezond werken? 

Wij adviseren u graag hoe binnen uw organisatie kunt werken aan ergonomische werkplekken en gezonde werkhoudingen. Voor meer informatie neemt u contact met ons op en laat u informeren naar de mogelijkheden.

Neem contact op met VKT

Contact 1 - Tips voor een gezonde werkhouding